Γαλλική Ριβιέρα 1956. Πολυτέλεια στο φόντο, αστυνομική δράση, εγκληματίες πολέμου, κρυφές κινήσεις, μακάβριες σκηνές και κυρίως αδίσταχτος υπόκοσμος.
Η ιστορία ξεκινά έτσι:
"Χθες προσπάθησα να αυτοκτονήσω.
Δεν ήταν τόσο ότι ήθελα να πεθάνω, όσο να σταματήσει
ο πόνος. Η Ελίζαμπετ, η γυναίκα μου, με άφησε πριν από λίγο
καιρό και μου λείπει πολύ. Αυτή ήταν η μία πηγή πόνου, και μάλιστα μεγάλη, πρέπει να ομολογήσω. Ακόμη και ύστερα από έναν
πόλεμο στον οποίο σκοτώθηκαν τέσσερα εκατομμύρια Γερμανοί
στρατιώτες, είναι δύσκολο να βρεις Γερμανίδα σύζυγο. Ένας άλλος σοβαρός πόνος στη ζωή μου όμως ήταν, φυσικά, ο ίδιος ο
πόλεμος και όσα μου συνέβησαν τότε, όπως και στα σοβιετικά
στρατόπεδα αιχμαλώτων πολέμου αργότερα. Γεγονός που ίσως
έκανε την απόφασή μου να αυτοκτονήσω παράδοξη, αν σκεφτεί
κανείς πόσο δύσκολο ήταν να μην πεθάνω στη Ρωσία· το να μένω
ζωντανός όμως ήταν πάντα για μένα μάλλον συνήθεια παρά συνειδητή επιλογή. Υπό το καθεστώς των ναζί έμεινα ζωντανός για
χρόνια από καθαρή ξεροκεφαλιά. Έτσι, νωρίς ένα ανοιξιάτικο
πρωί ρώτησα τον εαυτό μου: «Γιατί δεν αυτοκτονείς;»
Θεωρώ ότι αυτό το βιβλίο είναι το πιο σκληρό του Philip Kerr, όπου το νουάρ σμίγει με τα δεινά του πολέμου, όπου ο ανθρώπινος νους γίνεται αιτία να χαθούν χιλιάδες αθώες ψυχές.
Στην Κυανή Ακτή, ανάμεσα στο μπριτζ και στην ομοφυλοφιλία, πλέκονται διάφορα μυστήρια και μια ψυχρή δολοφονία, ακολουθούν εκβιασμοί, εξελίξεις και βέβαια ανατροπές.
Πρόκειται για ένα βιβλίο όπου τον κύριο ρόλο δεν τον έχει το αστυνομικό όπως θα νομίζαμε με την πρώτη ματιά, αλλά τον ρόλο τον μοιράζεται το αστυνομικό με την Ιστορία και αυτό είναι που το κάνει να ξεχωρίζει από άλλα νουάρ.
Το παρελθόν, το σκοτεινό παρελθόν, είναι επίσης πρωταγωνιστής εδώ. Παλιές αμαρτίες, μια ύποπτη φωτογραφία, μια αισχρή προδοσία, θα φανούν σαν την ακρούλα που θα ξετυλίξει το νήμα. Τα ίχνη των ναζιστών θα αρχίσουν να αχνοφαίνονται.
Και η τραγικότητα της πραγματικότητας του παρελθόντος, θα μας φανερωθεί με την αριστουργηματική τέχνη του Κερ, ο οποίος δεν είναι πια στη ζωή δυστυχώς.
Αστυνομική λογοτεχνία κατά του πολέμου. Έτσι θα το χαρακτήριζα αυτό το βιβλίο.
Κ.Μ
Κ.Μ